Wednesday, March 16, 2011

ANDA KECIL HATI?

pernah x hati korang mengecil? 
akibat proses hypotonic yg cam korang blajo dlm biologi 2 hah(men hentam je).
pesal aku merepek plak an pasal hati kecik lah..beso lah..haish...
semua orang ad hati, hati manusia 2 Allah ciptakan untukNYA..
aku pun ad hati..bab2 hati ni mmg susah an..
nak jage hati Mak & Apak(wajib dah jage)..Mak + we(paling ssh jge)..kawan2 lagi an..last2 hati sendiri sakit..ahahah >.<

korang pon tahu klu kecilkan hati org ni, x elok, berdosa,, dah dose, neraka lah..
aku slalu kecikkan hati orang..Nau'zubillah la..(harap berubah)tehee*style c olak lempit
tapi baru aku tahu yg berkecil hati ni lebih berdosa daripada mngecilkan hati orang..aha..
faham x?
ke blur2 lagi?
camni...sebenarnya penghinaan itu adalah peringatan drpd Allah swt..
kenapa pulak kita dihina oleh orang 2? 
=sebabnya itu semua ujian daripada Allah swt.
Ujian tu sebenarnya hadiah drpd Allah swt kepada kita...untungkan sebenarnya kita.. :))
tapi....
kenapa Allah hadiahkan kita ujian 2 ek?
= Allah nak memperingatkan kita,sebab kita leka  dan lalai dengan dunia..
setakat 2 faham???
jadinye..bila kita berkecil hati dengan orang 2..maknanya kita dah x redha dgn ujian yg allah beri kt kita tau..kesimpulannya,kita dah kecil hati dgn Allah..bukan org yg kecilkan hati kita..oke?

jadi lepas ni..kita sama2 cuba untuk memperbaiki diri,jangan terlalu mudah utk kecil hati..kalau kecil hati juga seolah2 kita x redha dgn ujian Allah. Takut2 nanti allah x redha dgn kita..Nau'zubillah..


*harap2 kita sama2 muhasabah diri..
saya tulis ni untuk memperingatkan diri saya sendiri,kerana saya mudah lupa..sambil2 tue untuk menunaikan hak saudara2 saya..bukan tujuan mengajar..sy masih cetek ilmu..saya cerita ni untuk diri saya kerana hati dan tlinga saya lebih dekat dgn mulut saya berbanding dgn tuan2 yg mulia..


Membaca sememangnya mudah. Memahami juga mudah. Tetapi untuk mengamalkan memerlukan seribu daya dan kemampuan.

5 comments:

  1. jagalah hati, jangan ko nodai..
    jagalah hati, jangan ko kotori..
    jagalah hati, cahaya hidup ini...

    ReplyDelete
  2. saya sangat berbesar hati...^_^

    ReplyDelete
  3. mus:cayalah..aku suka lag 2..hehehe
    checaqs:bagus2..

    ReplyDelete
  4. mak + we, tehee..

    ReplyDelete